سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت

یکی از روش های برقراری ارتباط با مشتری، انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت می باشد. برای انتخاب رنگ ها باید دقت فراوانی داشته باشید چرا که یک سایت با رنگبندی جذاب می تواند باعث جذب کاربر و ماندگاری او در وب سایت شود. در عین حال با انتخاب یک رنگبندی نادرست و با کنتراست بالا سبب خستگی کاربر هنگام بازدید می شوید و در نتیجه کاربر سریعا وب سایت شما را ترک خواهد کرد.

رنگ های مختلف می توانند احساسات مختلفی را نیز در کاربر ایجاد کنند. ما با دیدن برخی از رنگ ها احساس آرامش داریم و در عین حال با دیدن برخی از ترکیب رنگ ها حس خوبی بدست نمی آوریم و ممکن است غمگین و یا ناراحت شویم. همین یک دلیل کافیست تا در  انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت بیشترین دقت را داشته باشید.

توجه به این نکته ضروری است که همه ی اشخاص به یک اندازه تحت تاثیر رنگ ها قرار نمی گیرند و رنگ های مختلف در سایت نمی تواند معجزه کند. در عین حال به طور عام می دانیم که مثلا رگ قرمز هیجان آور است و رنگ سفید ارامش خاصی را با خود به همراه دارد. انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت می تواند روی کارکرد آن و بر روی شناسایی برند و نام تجاری تاثیر مستقیم داشته باشد.

کافی است به وب سایت های فیسبوک (رنگ آبی ) ، کوکاکولا (رنگ قرمز) ویا وب سایت شرکت اپل (رنگ سفید و سیاه) نگاهی بیاندازید تا متوجه سرمایه گذاری این شرکت روی برندسازی و استحکام نام تجاری از طریق نحوه انتخاب و بکارگیری رنگ در طراحی سایت شوید. جهت انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت و دریافت اصول کار می توانید با مجموعه نبض نت همراه باشید.

مطالعه بیشتر: هزینه پشتیبانی سایت چقدر است؟

انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت

در صورتی که در مورد نقش رنگ ها اطلاعاتی ندارید بهتر است در ابتدا یک اطلاعات کلی و پایه ای در زمینه بدست آورید و سپس برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت اقدام کنید.

مبحث رنگ در طراحی سایت یک مبحث مربوط به هنر و زیباشناسی می باشد. هرچقدر هم که به محاسبه رن ها و نحوه ترکیب آن نگاهی علمی داشته باشیم باز هم همواره جایی برای خلاقیت و ترکیب رنگ وجود دارد. برای شروع کار بهتر است از چند رنگ محدود شروع کنید و در صورت نیاز رنگ های مکمل را به آن ها اضافه کنید. توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ نباید افراط داشته باشید چرا که ممکن است باعث نارضایتی کاربر شود.

هارمونی رنگی که انتخاب کرده اید را در تمامی صفحات وب سایت رعایت کنید و از ایجاد وب سایتی با رنگ های متنوع در هر صفحه جدا خودداری کنید. مثلا برای کلیک بر روی یک دکمه روی صفحه نیز باید از رنگ بندی اصلی الهام بگیرید که دیزاین اصلی بهم ریخته نشود. بخاطر داشته باشید که از هر روش و متدی که برای ترکیب رنگ در طراحی سایت استفاده می کنید ، در نهایت باید هدف اصلی شما تاثیر بر مخاطب باشد.

شاید ترکیب رنگی از نگاه خودتان خوب به نظر نرسد اما لازم نیست حتما شما از ترکیب رنگ وب سایتتان خوشتان بیاید بلکه هدف اصلی مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت شما هستند هرچند اگر قوائد ذکر شده در مطالب بالا را رعایت کنید مطمئنا از مسیر صحیح و علمی انتخاب رنگ سایت منحرف نخواهید شد.

مطالعه بیشتر: اینماد چیست؟ چگونه اینماد بگیریم؟

رنگ مناسب برای وب سایت شما چیست؟

انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد اما برخی اصول پایه ای نیز در انتخاب رنگ مهم است. مثلا سایت های دولتی عموما از رنگ هایی مانند بنفش و یا آبی تیره استفاده می کنند. سایت های اتومبیل و خودرو از رنگ های طلایی و قرمز بهره می برند.

سایت های پزشکی و درمانی از رنگ های آرام مانند آبی کمرنگ استفاده می کنند که به سایت جلوه اطمینان بخشی می دهد. در کل انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت در ابتدا به نوع مخاطب و کار وب سایت وابسته است. برخی از شرکت ها نیز رنگ سایت را از روی لوگو انتخاب می کنند.

برای طراحی سایت و انتخاب رنگ سایت بهتر است از یک پالت رنگی استفاده کنید. سایت تک رنگ نیز جلوه زیبایی ندارد و بهتر است حداقل دارای دو رنگ مکمل باشد. انتخاب رنگ سایت مناسب 80 درصد شناسایی برند را افزایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده است که انتخاب پالت رنگی مناسب نه تنها برای مخاطبان جذاب خواهد بود بلکه باعث ماندگاری در ذهن افراد خواهد شد.

روانشناسی رنگ برای طراحی سایت

همان طور که می دانید انتخاب کد رنگ سایت مناسب بر روی عناصر مختلفی مانند عناوین، متن، پیوندها و تصاویر. زمینه، منو، دکمه‌ها تاثیر زیادی دارد. این رنگ ها هستند که یک صفحه‌ی وب را قابل خواندن می‌کنند و همچنین باعث می‌شوند که در پیمایش اولیه در شناخت برندها تاثیر زیادی داشته باشند.

به همین علت است که طراحان سایت رنگ ها را به عنوان ابزاری قوی معرفی کرده اند و آشنایی با روانشناسی رنگ ها بسیار حائز اهمیت است. زمانی که از طراحی وب و رنگ سایت سخن به میان می آید بسیار ساده می توانیم تصمیم اشتباهی بگیریم. متداول ترین اشتباهاتی که در طراحی یک صفحه ی وبسایت انجام می گیرد استفاده از رنگ های زیاد است، اشتباه دیگر اینکه برای متن و پس زمینه از رنگ های مکمل استفاده شود، به کار بردن رنگ های گرم و سرد به مقادیر بالا نیز از رایج‌ترین اشتباهات است.

در ادامه می خواهیم شما را با گروه های رنگی مختلفی که می توانید به عنوان انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت در نظر بگیرید، معرفی کنیم. می خواهیم دریابیم بیننده با دیدن هر  طیف رنگی چه تاثیری از سایت دریافت می کند. برخی از این گروه های رنگی به شرح زیر می باشد که می توانید برای طراحی وب سایت خود انتخاب کنید.

رنگ های گروه سبز: رنگ های این گروه نمایانگر طبیعت به تبع آن آرامش و سلامت و ثروت در طراحی سایت می باشد. بینایی نسبت به پردازش رنگ سبز در راحت ترین حالت قرار دارد و به همین خاطر رنگ سبز به ما آرامش می دهد و از طرفی باید بدانیم که دومین رنگ پرطرفدار بین مردان و زنان رنگ سبز است.

رنگ های گروه زرد: رنگ های این گروه نمایانگر انرژی جوانی و خوش بینی و سرخوشی می باشد. این رنگ مخاطب را به خود جلب می کند و بینایی در پردازش آن متحمل فشار بیشتری می شود به همین سبب توصیه می شود در طراحی وب سایت از این رنگ کمتر استفاده شود ولی این به این معنی نیست که لزوم استفاده از رنگ زرد در نوع کار این وب سایت به فراموشی سپرده شود.

رنگ های گروه نارنجی: رنگ های این گروه نمایانگر مهربانی و همچنین شور و شوق و خلاقیت می باشد. اگر می خواهید بیننده وب سایت با دیدن رنگ آن تشویق و ترغیب به خرید یا پیگیری وب سایت شود و راهی را که مد نظر وب سایت هست بپیماید از رنگ های این گروه در طراحی وب سایت استفاده کنید و همچنان این گروه رنگ ها مشتریان هیجان زده را به خود جذب می کنند.

رنگ های گروه قرمز: رنگ های این گروه نمایانگر احساسات برانگیخته، انرژی فراوان، جنب و جوش و خطرپذیری می باشد. در طراحی وب سایت های مرتبط با این گونه از احساسات، رنگ های گروه قرمز کاربرد فراوان دارند و به عنوان مثال در رستوران ها برای تحریک اشتها استفاده از رنگ های گروه قرمز متداول است.

رنگ های گروه صورتی: رنگ های این گروه نمایانگر زنانگی، جذابیت، پاکی و معصومیت، باروری و حس های عاشقانه می باشد. شاید بهتر باشد این گروه از رنگ ها را بیشتر مختص بانوان و دختران بدانیم و در وب سایت های مربوط به این گروه از خریداران و مشتریان و کالاهای مرتبط با آن ها استفاده کنیم.

رنگ های گروه آبی: رنگ های این گروه نمایانگر حس اعتماد و امنیت و ثبات و دوستی می باشد. اگر سایتی را برای شرکت ها و موسسات مالی می خواهید طراحی کنید که به حس اعتماد و ثبات برای مشتری نیاز دارند از این گروه رنگ ها استفاده کنید. لازم به یادآوری می باشد که رنگ آبی اولین رنگ مورد علاقه مردان و زنان می باشد.

رنگ های گروه خاکستری: رنگ های این گروه نمایانگر سادگی، بی طرفی، آینده نگری و عقلانیت می باشد. این رنگ احساسی را در بیننده ایجاد نمی کند ولی در جای خود در شرکت ها و سازمان هایی کاربرد دارد که نیاز به دقت و بازرسی و خبره بودن را به صورت ویژه به نمایش می گذارد.

رنگ های گروه مشکی: رنگ های این گروه نمایانگر قدرت ، ویژه بودن و کمال و سنگینی و متانت می باشد. این رنگ در طراحی وب سایت های ویژه برای کالاهای خاص و مشتریان خاص در نظر گرفته می شود.

انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت

در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت تنها به سربرگ و پس زمینه مربوط نمی شود و این رنگ در بخش های مختلفی از یک وب سایت قرار است که نمایان شود. رنگ متن باید به گونه ای باشد که چشم از دیدن آن خسته نشود و متن ها راحت تر خوانده شود. عموما رنگ متن تیره انتخاب می شود چرا که پس زمینه ها معمولا روشن و یا سفید می باشد. سایت هایی نیز با متن های رنگی وجود دارد که در نگاه اول ممکن است جذاب باشد اما در اثر اختلاف کنتراست در مدت زمان کوتاهی چشم کاربر را خسته می کند.

هماهنگی صفحات با هم در انتخاب رنگ

باید تمام صفحات یک سایت با هم همخوانی داشته باشند. نباید رنگ در صفحات پیوسته یک سایت با هم تغییر کند و صفحه ای به رنگی و صفحه ای، رنگی دیگر داشته باشد. اگر این همخوانی را  رعایت نکنید، کاربر در سایت سرگردان می شود. یکی از راه های به هم پیوستگی صفحات این است که رنگ های سربرگ header و پانویس footer یک رنگ باشد که به همگن شدن سایت و خوشفرم بودن آن کمک می کند. انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت همراه با نبض نت.

رنگ سازمانی انتخاب کنید

در طراحی سایت باید به رنگ برند و کسب و کار شرکت یا سازمان وفادار باشید. اگر رنگی قبلا در لوگو و برندی از شرکت استفاده شده، همان را در طراحی سایت مد نظر قرار دهید که خود نشانی از خوش سلیقگی می باشد و این رنگ همیشه در ذهن کاربران باقی می ماند.

فرهنگ را در رنگبندی دخیل کنید

گرچه در مطالعات آماری و تحقیقاتی افراد به هر طیفی از رنگ ها حساسیت های موثر خود را دارند. اما افراد یک ملت ممکن است رنگی را به عنوان سنبل خود انتخاب کرده باشند و حس بهتری نسبت به آن رنگ داشته باشند. به عنوان مثال رنگ قرمز در روسیه و چین یا رنگ آبی و قرمز برای آمریکا و رنگ زرد و سبز برای برزیل احساس بهتری به افراد این کشورها می دهند. بدین گونه برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی یک سایت باید فرهنگ رنگ ها را مطالعه کرد.

رنج سنی کاربران را در نظر بگیرید

باید در طراحی سایت رنج سنی کاربران را در نظر داشته باشید به عنوان مثال رنج سنی در یک سایت اسباب بازی فروشی با رنج سنی در یک سایت خشن متفاوت است و هر کدام رنگ ویژه خود را می طلبد زیرا احساسات و هیجانات و گروه سنی با گروه سنی دیگر متفاوت است و طراحی خاص خود را می خواهد. با بررسی رنج سنی کاربران می توانید سایت را به گونه ای طراحی کنید که استقبال حداکثری آن گروه سنی را به دنبال داشته باشید و در ضمن سلیقه و انتخاب آن ها را مدنظر قرار دهید.

سایت های موسیقی، دانلود فیلم، استودیو تصویربرداری،…بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای طراحی این سایت ها باید از رنگ های تیره استفاده کنید. سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند و نیاز به شادی و هیجان دارند از رنگ های مهیج و شاد در طراحی سایت استفاده کنید.

کور رنگی

آمار کلی به ما می گوید که 10 درصد از جمعیت زمین کور رنگ می باشند. کور رنگی یعنی اینکه فردی نتواند یک یا چند رنگ را ببیند. حس فوق العاده ای است که طراح یک سایت با همه جانبه نگری و سلیقه خوب  خود، تمام مخاطبین را بتواند جذب کند و اینجاست که حتی برای 10 % افراد کور رنگ جامعه نیز ابزاری وجود دارد که کمک می کند رنگ های سایت را مانند افراد عادی درک کنند و لذت ببرند نام این ابزار  colorblind web page filter  می باشد.

طراحی سایت با نبض نت

مشاوره طراحی سایت

مشاوره طراحی سایت

هرآنچه که در این مقاله بیان شد مربوط به انتخاب یک رنگ اصلی برای سایت و انتخاب رنگ های مکمل برای آن بود که بتوانید یک وب سایت زیبا را به همراه داشته باشید. توجه کنید که انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که پیش از طراحی سایت باید به آن پرداخته شود. همیشه به خاطر داشته باشید که جنبه های مهم و اصولی یک طراحی را از نظر رنگ رعایت کنید. شما عزیزان می توانید برای طراحی و یا سئو سایت با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره این مجموعه بهره مند شوید.