سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت مپ چیست؟

 شاید برای شمایی که به تازگی شروع به سئو سایت کرده اید نیز جای سوال باشد که سایت مچ چه استفاده ای دارد. سوالات زیادی در زمینه سئو سایت و حضور سایت مپ وجود دارد. هدف اصلی این مقاله روشن کردن پاسخ تمامی سوالات در زمینه سایت مپ می باشد. می خواهیم بدانیم سایت مپ چیست؟ و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟ امروزه شرکت های مختلفی وجود دارند که در زمینه طراحی سایت و سئو فعالیت می کنند و با ارائه خدمات بر وب سایت شما در بهبود سئو آن تلاش می کنند.

با توجه به اینکه هر سایت برای مشتریان خاصی طراحی می شود و با هدف خاصی طراحی می شود بنابراین باید در این میان از روشی استفاده کرد که در بین سایر وب سایت ها از امتیاز ویژه ای برخوردر باشد و بتواند بر ورودی های روزانه خود اضافه کند. این موضوع کاملا به زمینه سئو مربوط می شود که با استفاده از آن می توانید وضعیت سایت خود را بهبود بخشید. موتورهای جستجو برای بررسی وب سایت هایی که در حال بروز رسانی می باشند از الگوریتم های خاصی استفاده می کند یعنی وب سایت هایی که در هز زمینه ای طراحی شده اند باید با الگوریتم های گوگل هماهنگی داشته باشند تا وضعیت سایت بهبود بخشیده شود. و در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود.

در صورتی که در زمینه سئو فعالیتی ندارید و می خواهید سئو سایت خود را به تازگی شروع کنید لازم است که اطلاعات کافی در زمینه سئو داشته باشید. یکی از مهم ترین بخش های سئو، سایت مپ می باشد. اگر نمی دانید سایت مپ چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی د رمورد سایت مپ داشته باشید. همچنین شما عزیزان برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه سئو و طراحی سایت می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان مجموعه نبض نت بهره مند شوید.

سایت مپ چیست؟

نقشه ای از سایت که شامل ساختار کلی سایت، دسته بندی ها، مطالب وبلاگ، محصولات و ... می باشد سایت مپ گفته می شود. در واقع با بروز رسانی وب سایت، سایت مپ نیز بروزرسانی میشود. در حالت کلی سایت مپ دارای دو دسته می باشد. دسته اول با فرمت html نوشته می شود و دسته دوم با فرمت xml نوشته می شود و در موتورهای جستجوی گوگل مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه سایت مپ ایجاد کنیم؟

حال که از اهمیت سایت مپ باخبر شده اید می بایست برای وب سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنید. اما چگونه می توان برای سایت از سایت مپ استفاده کرد؟ برای برخی از وب سایت ها سایت مپ به صورت اتوماتیک ایجاد می شود و نیازی به دخالت سئوکار نیست. در واقع این کار به وسیله افزونه هایی ایجاد می شود که در حین طراحی سایت به افزونه ها اضافه شده است.

حتما شنیده اید که سئو سایت از همان ابتدای طراحی سایت شروع می شود و برای طراحی سایت خود ار شرکتی کمک بخواهید که دارای طراح سایت با تجربه در این زمینه باشد. یکی از کارهایی که طراح سایت در زمینه سئو سایت باید انجام دهد اضافه کردن افزونه مربوط به سایت مپ می باشد که به صورت خودکار ایجاد شود.

سایت مپ را می توان به صورت دستی هم اضافه کرد اما یکی از معایب افزودن دستی سایت مپ این است که این مرحله بسیار طولانی می باشد و در عین حال امکان بروز خطا نیز وجود دارد. برای اینکه از روش ایجاد سایت مپ اطلاعات کافی بدست آورید می بایست آموزش های لازم را دریافت کنید.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد سایت مپ را با نقشه سایت،  اشتباه نگیرید پس به فایل های متنی که در سایت شما، آدرس تمام صفحات سایت را در اختیار دارد سایت مپ می گویند. در واقع این فایل تمام اطلاعات متنی را در رابطه با سایت شما نگهداری می کند.
معنی نقشه سایت این است که صفحات سایت را به  کاربران نمایش می دهد در صورتی که سایت مپ در مورد صفحه و آدرس صفحه صحبت می کند یعنی سایت مپ آدرس جستجو می دهد. به ساده ترین شکل میتوان گفت که سایت مپ با کمک موتورهای جستجو باعث می شود تا سایت شما در گوگل رتبه بهتری کسب کند.

کسب اطلاعات بیشتر: نکات انتخاب نام دامنه در طراحی سایت

ساخت سایت مپ در وردپرس

سایت مپ وردپرس یک صفحه xml می باشد که با استفاده از آن می توانید تمامی صفحاتی که در سایت وردپرسی خود منتشر کرده اید، در این صفحه به صورت لینک شده تعیین کنید. تمامی محتواها به صورت دسته بندی شده انواع نوشته، برگه، رسانه، محصولات و ... در سایت مپ جداگتنه هستند و با استفاده از سایت مپ می توانید آن ها را به گوگل معرفی کنید تا سایت مورد بررسی قرار بگیرد .

وقتی که شما صفحه ای را منتشر می کنید بلافاصله نقشه سایت آپدیت می شود و لینک در نقشه xml سایت قرار می گیرد. اما در صورتی که این نقشه وجود نداشته باشد لازم است که در یکی از صفحات خود به صفحه جدید لینک دهید تا گوگل با بررسی آن بتواند صفحه جدید را نیز مشاهده کند. بنابراید در حالت کلی سایت مپ کمک می کند گوگل با سرعت بالاتری ادیت های سایت شما را مشاهده و آن ها را بررسی کند.

حال که متوجه اهمیت موضوع سایت مپ شده اید در ادامه می خواهیم ساخت سایت مپ در وردپرس را به شما آموزش دهیم. با نبض نت همراه باشید تا نحوه ساخت سایت مپ را نیز اموزش ببیند. شما با استفاده از برخی افزونه ها که در ادامه معرفی می شود به راحتی می توانید سایت مپ خود را تعریف کنید.

آموزش ساخت سایت مپ در وردپرس

برای شروع کار لازم است که افزونه ای با نام Google XML Sitemaps را داشته باشید. این افزونه هم یکی از افزونه های محبوب و پرطرفدار در وردپرس می باشد که می توانید آن را با سرچ در مخزن افزونه های وردپرس دانلود کنید. در ابتدا این افزونه را نصب کنید. نصب آن کار سختی نیست و با چند کلیک می توانید آن را در وردپرس نصب کنید.

پس از نصب با رفرش بخش پیشخوان وردپرس خود گزینه ای با نام XML-Sitemap اضافه می شود. با کلیک بر روی آن می توانید به بخش تنظیمات افزونه ساخت سایت مپ هدایت شوید. در ادامه برخی از گزینه هایی که در این بخش وجود دارد را برای شما شرح می دهیم.

بخش basic options:

Notify Google about updates of your Blog : با فعال کردن این گزینه هر بار که نوشته جدیدی منتشر کنید یک نوتیفیکیشن برای موتور جستجوی گوگل ارسال می‌شود تا از ساخت صفحات جدید مطلع شده و آنها را ایندکس کند.

Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your Blog: با فعال کردن این گزینه هر بار که نوشته جدیدی منتشر کنید یک نوتیفیکیشن برای موتور جستجوی بینگ ارسال می‌شود تا از ساخت صفحات جدید مطلع شده و آنها را ایندکس کند.

Add sitemap URL to the virtual robots.txt file : با فعال کردن این گزینه آدرس نقشه سایت شما در فایل robot.txt وردپرس افزوده خواهد شد و در این صورت از موتورهای جستجو خواسته می‌شود تا محتوای نقشه سایت را از طریق این فایل بررسی کنند.

Try to increase the memory limit to : این گزینه برای افزایش محدودیت حافظه‌ی افزونه‌ها در وردپرس می‌باشد که نیازی به استفاده از آن نیست.

Try to increase the execution time limit to : از این گزینه هم میتونید تا برای افزایش تغییر زمان اجرای افزونه‌ها در وردپرس اقدام کنید.

Try to automatically compress the sitemap: برای فشرده سازی نقشه وردپرس sitemap این گزینه را فعال کنید تا حجم نقشه‌ی سایت شما کاهش یابد.

Include a XSLT stylesheet : اگر قصد استفاده از استایل برای sitemap وردپرس دارید باید با پسوند XSL در کادر روبرو آدرس فایل استایل را وارد کنید تا استایل دلخواه شما برای نقشه سایت وردپرس نمایش داده شود پس در این صورت تیک گزینه Use default را بردارید.

Override the base URL of the sitemap : اگر وردپرس خودتون را روی یک دایرکتوری نصب کردید و در آدرس دهی، آدرس سایت اصلی را قرار دادید، لازمه در این کادر آدرس اصلی سایت را وارد کنید. سپس این تغییرات را به فایل htaccess اضافه کنید.

Include sitemap in HTML format : این گزینه هم برای پشتیبانی وردپرس sitemap از فرمت HTML می‌باشد.

Allow anonymous statistics : با فعالسازی این گزینه، اطلاعاتی درباره ورژن وردپرس، php، تعددا مطالب و… سایت شما برای نویسنده افزونه ارسال می‌شود.

بخش additional page

این بخش از افزونه به شما این امکان را می دهد که ایندکس بخش وبلاگ سایت خود را به راحتی مدیریت کنید. بدین ترتیب با هربار بررسی سایت وبلاگ شما هم مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور در ابتدا می بایست روی دکمه add new page کلیک کنید تا وارد جزئیات بیشتری مانند آدرس، اولویت بندی، مدت زمان بررسی و ... را تنظیم کنید.

استفاده از yoast برای ساخت سایت مپ

در صورتی که سایت وردپرسی داشته باشید حتما پلاگین yoast را نصب کرده اید. این پلاگین برای بهبود وضعیت سئو مورد استفاده قرار می گیرد. Yoast این امکان را به شما می دهد که با یک دکمه خاموش / روشن به راحتی بر سایت مپ خود کنترل داشته باشید. با نصب آن می توانید در بخش پیشخوان گزینه seo را پیدا کنید و تمامی تنظیمات مربوط به سایت مپ را انجام دهید.

نرم افزار Screaming Frog

نرم افزار Screaming Frog، یک نرم افزار سیستمی است که تعداد زیادی از ابزارهای سئو را به شما پیشنهاد می دهد. این نرم افزار، رایگان است و برای وب سایت هایی که کمتر از 500 صفحه داشته باشند، سایت مپ تولید می کند. برای وب سایت های بزرگ تر، باید این نرم افزار را به نسخه ی پولی ارتقا دهید.
این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا تمامی تغییراتی که در آن 5 مرحله توضیح دادیم را در کدهای سایتتان ایجاد کنید، بدون اینکه خودتان درگیر کدی باشید. در عوض، شما یکسری مراحل را طی می کنید که بسیار کار با آن ساده است و به زبان انگلیسی می باشد (یعنی با هیچ کدی درگیر نیستید). سپس کدهای فایل سایت مپ شما، به طور خودکار تغییر می کنند.

نرم افزار Slickplan

توسط این نرم افزار می توانید یک سایت مپ بصری بسازید. با این نرم افزار، شما این امکان را دارید که از قالب های مخصوص سایت مپ استفاده کنید، شبیه به چیزی که قبلاً دیدیم.
توسط نرم افزار Slickplan، شما می توانید صفحات مختلف را درگ کنید و داخل قالب بیندازید و با آن، ساختار سایتتان را سازمان دهی کنید. وقتی که تمام شد و از چیزی که می بینید، راضی بودید، می توانید آن را به عنوان یک فایل XML استخراج کنید. نرم افزار Slickplan، پولی است اما نسخه ی رایگان نیز دارد. اگر با آن به صورت رایگان کار کنید، متوجه می شوید که ارزش خرید دارد یا خیر.

کسب اطلاعات بیشتر: چگونه از سایت وردپرسی خود در گوگل درایو بک آپ بگیریم

تاثیر سایت مپ بر روی سئو

در صورتی که سایت مپ وب سایت خود را فعال کرده باشید با استفاده از آن می توانید به گوگل بگویید که کدام یک از صفحات شما مهم هستند و می بایست با سرعت بالاتری ایندکس شوند. همچنان می بایست محتوای ارزشمند و با کلمه کلیدی مناسبی را در سایت قرار دهید و با استفاده از سایت مپ سئو سایت خود را بهبود بخشید.

موتورهای جستجو با استفاده از سایت مپ می توانند صفحات جدید و قدیمی که دیده نشده اند را نیز مشاهده کنند. همانطور که می دانید اگر صفحات سایت شما به درستی پیونده داده شده باشند خزنده های وب معمولا می توانند با سرعت بالاتری صفحات شما را بررسی کنند